Anmälan kom från både en privatperson och från skattefinansierade Sveriges Kvinnolobby, som hävdade att kvinnorna i annonsen var "lättklädda och deras bröst och ben är i fokus". Förutom att kvinnorna är "sexualiserade" signalerar reklamen att "kvinnorna är en del av evenemanget och ingår i priset", enligt anmälarna.
Även RO anser att reklamen är kränkande för kvinnor och väljer nu att fälla reklamen.
"Reklamombudsmannen finner att kvinnorna genom sin klädsel framställs som rena sexobjekt. Detta har ingen koppling till den marknadsförda tjänsten bar och kök vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet", skriver RO i sitt beslut.
Johan Binninge, som är juridiskt ombud för Lasse Maja, tycker att fällandet är "tramsigt".
– Det är någon feministorganisation som tycker att det här är sexistiskt men googlar man på Oktoberfest så ser man att det är såhär servitriserna ser ut, säger han till Nerikes Allehanda.