Efter Uncle Ben – nu ryker även Aunt Jemima

Publicerad 12 februari 2021 kl 07.11

Konsument. Livsmedelsjätten Pepsico meddelar nu att man byter namn på varumärket Aunt Jemima. Detta efter att vänsteraktivister anklagat varumärket för att vara rasistiskt – eftersom Aunt Jemima avbildas som en svart kvinna.

Dela artikeln

© Pepsico

Det nya varumärket.

I höstas kom nyheten om att det 70 år gamla varumärket Uncle Bens slopades av amerikanska livsmedelsproducenten Mars.

Bakgrunden var Black lives matter-kravallerna och anklagelser om att bilden på den svarte Uncle Ben var rasistisk.

Nu går ett liknande varumärke samma öde till mötes. Det rör sig om 130 år gamla Aunt Jemima, ett amerikanskt varumärke som har använts för pannkaksmix, sirap och frukostprodukter.

Ägaren Pepsico uppger att man "medger att Aunt Jemimas härkomst baseras på en rasstereotyp", skriver NBC News. Storföretaget lovar bot och bättring, och att ytterligare intensifiera sin kamp mot så kallad rasism.

Varumärkets nya namn blir Pearl Milling Company.


Nyheter från förstasidan

AFD: "Ett hårt slag mot den tyska demokratin"

Nu går vänstern vidare med att totalförbjuda partiet. AFD anses bryta mot den antityska ockupationsgrundlag som USA påtvingade Tyskland år 1949.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Mer från Konsument

All tonfisk hos matjättarna är giftig

"Eldorado" är en cocktail av bisfenol och kvicksilver.. Men samtliga märken fick underkänt när Råd och rön mätte gifthalten i burkarna.0 

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Festival bjuder in Yasin – då drar kommunen in stödet. Brännbollsyran går miste om 450.000 kronor efter bokningen.0 

Här är "Pärlan" – årets fulaste nybygge – i all sin prakt. "Gråsuggan" sopade mattan med rivalerna på Kasper Kalkon-galan.0