Är det någon som minns SAAB 2000? Det sattes i trafik 1990 men efter 63 levererade maskiner (de flesta gick till Schweiz) lade SAAB ner tillverkningen. Skälet hette Embrear 145, som flög sin första tur 1995. Denna modell såldes sedan i närmare 1000 exemplar. Enligt konsultföretaget Flightglobal har brasilianska Embraer och kanadensiska Bombardier sedan dess delat ungefär lika på marknaden för passagerarplan med under 100 sittplatser.
Med sin Superjet 100, som nyligen blev klar för försäljning, siktar ryska Sukhoi på en internationell marknadsandel på 10 procent, uppgav igår RIA Novosti. Ryssarna har störst respekt för den brasilianska konkurrenten Embraer E-190 och har därför med 35 miljoner dollar lagt sig betydligt under denna i pris. Med över 250 flygplan förhandsbeställda är nu den största svårigheten att öka produktionstakten från dagens 12 maskiner till budgeterade 60 stycken per år. I industrigruppen som ligger bakom flygplanet ingår även franska Snecma och italienska Alenia Aermacchi. 25% av utvecklingskostnaderna har finansierats av den ryska staten.