PK-fri byrå lovar reklam utan kulturmarxism

Publicerad 9 oktober 2019 kl 05.33

Inrikes. Med den nya reklambyrån Etablissemanget försöker två tunga namn i branschen skapa ett alternativ till de etablerade byråernas fokus på vänsterperspektiv och politisk korrekthet.
– Vi är inte SD:are men vi finns på högersidan, säger grundaren Jonas WE Andersson till Resumé.

Gilla artikeln på Facebook

Andersson är byråns kreative chef med en bakgrund som lektor i grafisk design på Konstfack. Magnus Fermin är producent och grammisbelönad kompositör.

Enligt Resumé vänder sig den nya byrån till "den del av marknaden som vill slippa intersektionalitet, feminism, postmarxism och normkritik".

Jonas WE Andersson uppger att han är fullt på det klara med att Etablissemanget knappast kommer att få några kunder inom Kultursverige.

– Vi kommer inte få ett enda uppdrag inom kultursektorn, säger han till Resumé.

Han tror istället att målgruppen är mellanstora eller stora företag "som numera är modiga nog att stå för vad de tycker". Många sådana företag är nämligen trötta på att "bli utskällda av ett gäng 25-30-åringar" under sina möten med sin reklambyrå, enligt Andersson. Han har själv jobbat både på statliga Konstfack och branschens motsvarighet Berghs och är inte förvånad över attityden.

– Det är inte konstigt att studenterna som kommer därifrån är politiskt drillade för den typ av undervisning som försiggår handlar mycket om feministisk teori, intersektionalitet och normkritik, säger han till Resumé.

Så värst politiska kommer byråns produktioner däremot inte att vara. Tvärtom tror Andersson att vänsterbyråernas politiska ambitioner ofta stör eller till och med förstör den kreativa processen. Ofta leder det till begränsningar eller till och med rena fiaskon, som i fallet när vänsterextremisten Kakan Hermansson skulle marknadsföra Åhléns och Audi. Tanken med att låta en överviktig feminist marknadsföra Audi var att slå hål på myten om att bilarna från Audi riktar sig till framgångsrika personer av företrädesvis manligt kön.

– Jag tror att många företag är felinformerade. När de pratar om saker som mångfald och normkritik och liknande så vet de inte riktigt vad de pratar om, annat än att man har förstått att det är det här som gäller just nu. Om en marknadschef och en byrå som båda är utbildade i normkritik kokar ihop någonting åt ett varumärke är risken stor att man tar fram någonting som går emot den primära målgruppen. Man kan rent av förödmjuka och håna sin primära målgrupp. Där kan vi komma in och förklara att det inte är särkilt bra att syssla med, säger Andersson till Resumé.

Bland Etablissemangets kundcase hittills finns bland annat Armémuseum, Boxer, Sverigedemokraterna, Prostatacancerförbundet och journalisten Mikael Willgerts populära Youtube-satsning Swebbtv.


Bekräftades vara äkta – nu tätnar mysteriet. Besättningen berättar om filmerna från närkontakten som militären först försökte mörka.0 Plus

Liberale toppolitikern på 60-talet förutspådde Sveriges framtid. "De invandringsfientliga" ska "dö" eller "lära sig se den nya verkligheten i ögonen."0 Plus

Nyheter från förstasidan

Löfven: "Trumps tid är nu äntligen över"

Hyllar Biden och fördömer föregångaren. Trump spred "hat och hot", enligt svenske statsministern.0 

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

"Därför stämmer jag Swedbank". Widar Nord om sin tvist med S-märkta bankjätten.0 

Nya storstudiens slutsats om symtomen. "Då kan man utesluta andra orsaker än covid – med över 80 procents säkerhet."0 Plus

Vetenskap

Förbluffande upptäckten: Mytomspunna rymdsignalen kan ha kommit härifrån. Platsen för största rymdgåtan kan ha hittats.0 Plus

Kultur

Phil Spector död i corona. Demonproducenten och mördaren har avlidit.0 

Breaking Bad-stjärnan kritisk till "cancel culture". Samhället har blivit hårdare och mindre tolerant, enligt Bryant Cranston.0