PK-fri byrå lovar reklam utan kulturmarxism

Publicerad 9 oktober 2019 kl 05.33

Inrikes. Med den nya reklambyrån Etablissemanget försöker två tunga namn i branschen skapa ett alternativ till de etablerade byråernas fokus på vänsterperspektiv och politisk korrekthet.
– Vi är inte SD:are men vi finns på högersidan, säger grundaren Jonas WE Andersson till Resumé.

Dela artikeln

Andersson är byråns kreative chef med en bakgrund som lektor i grafisk design på Konstfack. Magnus Fermin är producent och grammisbelönad kompositör.

Enligt Resumé vänder sig den nya byrån till "den del av marknaden som vill slippa intersektionalitet, feminism, postmarxism och normkritik".

Jonas WE Andersson uppger att han är fullt på det klara med att Etablissemanget knappast kommer att få några kunder inom Kultursverige.

– Vi kommer inte få ett enda uppdrag inom kultursektorn, säger han till Resumé.

Han tror istället att målgruppen är mellanstora eller stora företag "som numera är modiga nog att stå för vad de tycker". Många sådana företag är nämligen trötta på att "bli utskällda av ett gäng 25-30-åringar" under sina möten med sin reklambyrå, enligt Andersson. Han har själv jobbat både på statliga Konstfack och branschens motsvarighet Berghs och är inte förvånad över attityden.

– Det är inte konstigt att studenterna som kommer därifrån är politiskt drillade för den typ av undervisning som försiggår handlar mycket om feministisk teori, intersektionalitet och normkritik, säger han till Resumé.

Så värst politiska kommer byråns produktioner däremot inte att vara. Tvärtom tror Andersson att vänsterbyråernas politiska ambitioner ofta stör eller till och med förstör den kreativa processen. Ofta leder det till begränsningar eller till och med rena fiaskon, som i fallet när vänsterextremisten Kakan Hermansson skulle marknadsföra Åhléns och Audi. Tanken med att låta en överviktig feminist marknadsföra Audi var att slå hål på myten om att bilarna från Audi riktar sig till framgångsrika personer av företrädesvis manligt kön.

– Jag tror att många företag är felinformerade. När de pratar om saker som mångfald och normkritik och liknande så vet de inte riktigt vad de pratar om, annat än att man har förstått att det är det här som gäller just nu. Om en marknadschef och en byrå som båda är utbildade i normkritik kokar ihop någonting åt ett varumärke är risken stor att man tar fram någonting som går emot den primära målgruppen. Man kan rent av förödmjuka och håna sin primära målgrupp. Där kan vi komma in och förklara att det inte är särkilt bra att syssla med, säger Andersson till Resumé.

Bland Etablissemangets kundcase hittills finns bland annat Armémuseum, Boxer, Sverigedemokraterna, Prostatacancerförbundet och journalisten Mikael Willgerts populära Youtube-satsning Swebbtv.


Nyheter från förstasidan

Shein sålde barnsexdocka – hotas med åtal

Produkten väcker stor vrede. Nu kan Frankrike förbjuda kinesiska e-handelsjätten.0 

Ekonominyheter

Skattebetalarna får miljardnota för Northvolts kollaps

Jättekostnader för lönegarantier.. Ett normalt år betalar staten ut 1,6 miljarder kronor i lönegaranti totalt.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Mohammed fick stanna. Men den uteblivna utvisningen är Kristerssons fel.0 

Mer från Inrikes

Unga svenskar vill att kungen sitter kvar

Nej till Victoria.. Men bland äldre medborgare är vill man ha tronskifte redan nu.0 

Polis roade sig med våld på festival – åtalas

Lämnade kroppskameran av och gick till attack.. Nu åtalas insatsledaren för blodiga insatsen på Åmåls bluesfestival.0 

Vetenskap

Android ska få konkurrens av system som är fritt på riktigt. Projektet: Telefon utan "spyware" från Google.0 

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Kultur

Rapfritt i USA-toppen – för första gången sedan 1990. Inte en enda rappare på Billboard topp 40.0 

Hånad skrotkonst skrotas – av miljöskäl. "Semaforen" har hittills kostat skattebetalarna 800.000 kronor – men det var inte det som var problemet.0