Det ena tåget lämnade terminalen Shin-Aomori i staden Aomori på den japanska än Honshu klockan 6:32 på lördagsmorgonen. Tre minuter senare avgick ett tåg från stationen Shin-Hakodate-Hokuto, norr om staden Hakodate, på ön Hokkaido.
Tåget från Hokkaido var framme i Tokyo drygt 80 mil söderut strax efter klockan elva på förmiddagen. Enligt tågbolaget kommer resan mellan höghastighetsterminalen norr om Hakodate och centralstationen i Tokyo bara ta fyra timmar och två minuter när den är i full drift, vilket är 53 minuter snabbare än tidigare.
Den tågtyp som används har en toppfart på 320 kilometer i timmen, enligt hemsidan Hokkaido Shinkansen. Fullt utbyggd ska höghastighetstågen gå hela vägen till Sapporo, Hokkaidos huvudstad med nästan två miljoner invånare. Sträckan kommer dock inte vara fullt utbyggd förrän 2030.
Höghastighetstågen går genom den drygt fem mil långa Seikantunneln som började byggas på 60-talet och stod klar 1988. Tunneln går under havsbotten mellan Hokkaido och Honshu. Spåren i tunneln är egentligen av smalspårstyp, men när den byggdes förbereddes den för framtida höghastighetståg genom att ge utrymme för en tredje räl. Shinkansentågen använder sig av en spårbredd på 1.435 millimeter, vilket är den mest använda standarden i världen.
I takt med att Shinkansen byggs ut hoppas myndigheterna att fler ska välja att resa med tåg istället för att ta flyget. Flyglinjen mellan Sapporo och Tokyo uppges vara en av de mest trafikerade i världen.
En av dem som i fortsättningen kommer ta tåget istället för flyget är 52-årige Hiroyuki Sato som reste med familjen till Tokyo för att träffa släkten ombord på det allra första tåget på sträckan.
– Vi har flugit fram till nu, men nu vill vi oftare resa med Shinkansen eftersom det är mer bekvämt att ta tåget, säger han.
Japan’s newest #HighspeedRail line to #Hokkaido opened this weekend—1st day tickets #soldout in 25 seconds! pic.twitter.com/S4Hkpjvc1q
— The Gov't of Japan (@JapanGov) March 28, 2016