På senare tid har myndigheter fått byta namn och logotyp på löpande band, men namnbytena får ofta kritik för att vara meningslösa eller direkt kontraproduktiva och krångla till saker.
Ungdomsstyrelsen har exempelvis blivit Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, Rekryteringsmyndigheten har bytt namn till Plikt- och prövningsverket och Kungliga Myntkabinettet har blivit Ekonomiska museet.
Landstingen, som har anor från vikingatiden, heter sedan ett år tillbaka istället "regioner".
Nu har även Datainspektionen bytt namn, till Integritetsskyddsmyndigheten, efter ett beslut från regeringen.
– Vi är en myndighet i förändring. Det utökade uppdrag vi fick i samband med dataskyddsreformen 2018 ställer krav på en utvecklad verksamhet för att kunna möta medborgarnas och verksamheternas behov. Namnbytet är välkommet och ger oss ny kraft att arbeta med vårt grundläggande uppdrag, att ta tillvara medborgarnas rättigheter i integritetsfrågor, säger generaldirektör Lena Lindgren Schelin i en kommenterar.
Fria Tider har frågat om kostnaden för den nya logotypen med förkortningen IMY och ett punkttecken.
Myndigheten har dröjt med sitt svar.
"Anledningen till detta är att vi har försökt separera kostnaden för just logotypen som du frågar om, i den upphandling i samband med vårt namnbyte som jag nämnde tidigare", skriver Mats Sjöfors, "controller" vid IMY, i ett mejl.
Han fortsätter:
"Vi upphandlade arbetet till ett fast pris som bland annat innefattade logotyp, grafisk profil, bildbank, ikoner, Word-mallar, Powerpoint-mall, mallar för sociala medier, mallar för rörlig bild, skyltar, roll up:er m.m."
Mats Sjöfors uppger att den totala kostnaden för detta var 1.040.000 kronor, men han tillägger att myndighetens "bedömning är att själva arbetet med logotypen var en mycket mindre del av detta belopp".