Vänstergruppen Media Matters har i det tysta samarbetat med Facebook för att motverka ”propaganda” och ”fake news”. Det framgår i ett internt dokument som den konservativa nyhetssidan The Washington Free Beacon har tagit del av.
Media Matters, som grundades 2004 av den politiske aktivisten David Brock, är en ledande vakthundsorganisation som övervakar och motverkar konservativa yttringar i media. Under 2013 omsatte de mer än 12 miljoner dollar.
Det var vid en konferens med finansiärer i Florida som man sade sig ha pågående samtal med Facebook för att utveckla metoder för att hantera det man uppfattar ”vinklade” och ”felaktiga” nyheter. Då sa man att man kommer vara Facebooks "samarbetspartner".
“Vi har samverkat med ledningen i Facebook bakom kulisserna för att dela med oss av vår expertkunskap och erbjuda synpunkter för att utveckla meningsfulla lösningar”, står det i det dokument som den Free Beacon tog del av i samband med mötet.
Under konferensen sade grundaren, David Brock, att det är på grund av ”fake news” som Hillary Clinton förlorade det amerikanska presidentvalet.
Bland annat har Media Matters uppmärksammats för sitt ”krig” mot Fox News och sin aggressiva kritik mot konservativa journalister.