Det var Aftonbladets journalist Lisa Röstlund som fick uppdraget att skriva en artikel om det nesliga resultatet av en undersökning som Aftonbladet låtit gör i samarbete med mediekonsulterna Springtime och Notified. Undersökningen hade kartlagt hur många följare de olika partierna hade i sociala medier. Problemet var att Sd hade allra flest.
Röstlund löste saken genom att först vinkla artikeln till att handla om att den potentiella rödgröna koalitionen tillsammans hade flest följare, 190 000, medan Alliansen endast hade 116 000. Vidare, valde journalisten att inte ta med SD i topplistan, som presenteras i anslutning till artikeln.
Slutligen tog hon till ett gammalt journalistiskt knep, bland branschfolk kallat "att trycka utan att publicera", genom att gömma de mest komprometterande uppgifterna sist i artikeln, vilket är den del som minst antal läsare faktiskt läser och den del som minst sätter tonen på artikeln. Där skriver Röstlund att SD "under mars presterat mycket sämre än alla andra partier", för att slutligen notera att SD har "strax över" 90 000 följare i sociala medier, vilket alltså är fler än något annat parti.
Enligt en rapport från SOM-institutet så har endast 20 procent av de tillfrågade svenskarna förtroende för Aftonbladet.
"Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt":
Faksimil SAKNAS NÅGOT? Efter ett svårt publicistiskt beslut utelämnas SD, det parti som dominerar listan.