Qvibergsfären, som är storägare i bland annat börsnoterade bolag som Bilia, Fabege, SEB och Oriflame, köper Metro genom aktiebolaget Custos, ett investmentbolag med fokus på investeringar inom teknologi, media och telekom.
– Jag ser att det finns stora möjligheter att utveckla affärerna inom media. Media är en mogen bransch, mitt i ett paradigmskifte. I och med den digitala utvecklingen ser jag goda möjligheter för oss, säger Mats Qviberg, delägare Custos, i ett pressmeddelande.
I en intervju med Metro säger Qviberg att han vill driva tidningen i Jan Stenbecks anda.
– Vi tycker att det är kul och jag har varit väldigt medieroad i hela mitt liv, jag kanske är den mest medietränade personen som finns. Vi vill vara i alla branscher och inom media är vi nyblivna ägare. Det är lite hela havet stormar och vi kommer in med nya ögon och öron. Jag tror att vi kan bidra ganska mycket, säger han.
I december köpte Custos 25 procent av nyhetssajten Realtid.