Val 2018
Jimmie Åkesson (SD).

SD växer i media – och i sociala medier

Publicerad 30 juni 2018 kl 09.05

Utrikes. Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson får allt mer uppmärksamhet i nyhetsmedier och sociala medier. Det visar Sifos senaste Mediemätaren, som görs på uppdrag av Ekot. Migrationen är ett hett ämne, och invandringsmotståndare är mycket duktiga på använda sig av internet.

Dela artikeln

Mediernas fokus på Sverigedemokraterna växer mer och mer, enligt Mediemätaren.

Detta gäller både sociala medier som de stora tidningarna och etermedia.

Från och med maj till mitten av juni har SD varit i starkt fokus på Twitter och Facebook samtidigt som partiets närvaro i traditionella nyhetsmedier ökat.

Förklaringen är bland annat att invandringen står i blickfånget för hela den politiska diskussionen, men även partiledardebatter och duellen i SVT mellan Jimmie Åkesson och Stefan Löfven.

På Twitter och Facebook är invandringen det som diskuteras mest, och på Facebook berör hälften av inläggen på ett eller annat sätt migration.

Dessutom uppges invandringen vara ett sådant ämne som skapar mycket känslor och reaktioner.

– Man ska också komma ihåg att invandringsmotståndarna är väldigt aktiva på sociala medier, det förekommer datorprogram som sprider dessa budskap automatiskt och dessutom betalar SD för att få ökad spridning för sina inlägg på till exempel Facebook, säger Ekots politiska kommentator Fredrik Furtenbach till SR Ekot.

Enligt mätningen är Sverigedemokraterna det enda partiet som haft flest positiva nyheter. Detta förklaras med att partiet ökat så mycket i opinionsmätningarna. I sociala medier är SD också det parti, av de tre största, som debatteras med minst negativ ton.

Precis som sitt parti ökar även partiledaren Jimmie Åkesson i mediernas artiklar. Bland omnämnanden i tidningar, radio och TV hamnar han på tredje plats efter Stefan Löfven och Ulf Kristersson. Han var även den mest googlade partiledaren under perioden. Sverigedemokraterna som parti är också det mest googlade mellan vecka 20-24.

I den totala nyhetsrapporteringen får Socialdemokraterna mest uppmärksamhet, följt av Moderaterna. Sedan kommer Miljöpartiet och Sverigedemokraterna, som nästan delar tredje platsen.

Samtidigt som SD ökar i mediernas fokus, går det sämre för vissa andra partier. Kristdemokraterna har väldigt litet genomslag i sociala medier.

Socialdemokraterna får visserligen mycket uppmärksamhet i media, men ofta handlar det om negativ sådan och partiet omnämns numera i en övervikt av negativa nyheter. Även Miljöpartiet får just nu "rätt mycket stryk i medierna", som Ekot uttrycker det.


"Hörde mystiska ljud." Kravaller när polisen ingrep efter bisarra fyndet.0 Plus

Högsta siffran sedan röda armén. Statistiken visar att män från ett visst folkslag "specialiserat sig" på just sexualbrott – gissa vilket.0 Plus

Ekonominyheter

"Korkade" EU-korkar väcker ilska mot Arla

Stänk, spill och krångel.. Men EU-reglerna kräver fastsittande korkar på mjölken framöver.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Alla känner igen sig i händelsen på Gröna Lund. I kollektivtrafik, badhus, skolor och bibliotek väntas svenskar acceptera dominansbeteende som något naturligt.0 

Kommunen: "Olämpligt". Nu tvingas den enda öppet homosexuelle ledamoten sluta i barn- och familjenämnden.0 Plus

Vetenskap

Ras och IQ mer tabu än pedofili och incest. Värsta man kan tycka – trots att det är sant.0 

Linköpingsforskare har skapat atomlager av guld. Döper nya supertunna materialet till "guldén".0 

Kultur

Älvsjömässan kan ersättas av klassisk stadsdel helt i trä. Ska ha plats för 15.000 invånare, enligt förslaget.0