Val 2018
Jimmie Åkesson (SD).

SD växer i media – och i sociala medier

Publicerad 30 juni 2018 kl 09.05

Utrikes. Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson får allt mer uppmärksamhet i nyhetsmedier och sociala medier. Det visar Sifos senaste Mediemätaren, som görs på uppdrag av Ekot. Migrationen är ett hett ämne, och invandringsmotståndare är mycket duktiga på använda sig av internet.

Gilla artikeln på Facebook

Mediernas fokus på Sverigedemokraterna växer mer och mer, enligt Mediemätaren.

Detta gäller både sociala medier som de stora tidningarna och etermedia.

Från och med maj till mitten av juni har SD varit i starkt fokus på Twitter och Facebook samtidigt som partiets närvaro i traditionella nyhetsmedier ökat.

Förklaringen är bland annat att invandringen står i blickfånget för hela den politiska diskussionen, men även partiledardebatter och duellen i SVT mellan Jimmie Åkesson och Stefan Löfven.

På Twitter och Facebook är invandringen det som diskuteras mest, och på Facebook berör hälften av inläggen på ett eller annat sätt migration.

Dessutom uppges invandringen vara ett sådant ämne som skapar mycket känslor och reaktioner.

– Man ska också komma ihåg att invandringsmotståndarna är väldigt aktiva på sociala medier, det förekommer datorprogram som sprider dessa budskap automatiskt och dessutom betalar SD för att få ökad spridning för sina inlägg på till exempel Facebook, säger Ekots politiska kommentator Fredrik Furtenbach till SR Ekot.

Enligt mätningen är Sverigedemokraterna det enda partiet som haft flest positiva nyheter. Detta förklaras med att partiet ökat så mycket i opinionsmätningarna. I sociala medier är SD också det parti, av de tre största, som debatteras med minst negativ ton.

Precis som sitt parti ökar även partiledaren Jimmie Åkesson i mediernas artiklar. Bland omnämnanden i tidningar, radio och TV hamnar han på tredje plats efter Stefan Löfven och Ulf Kristersson. Han var även den mest googlade partiledaren under perioden. Sverigedemokraterna som parti är också det mest googlade mellan vecka 20-24.

I den totala nyhetsrapporteringen får Socialdemokraterna mest uppmärksamhet, följt av Moderaterna. Sedan kommer Miljöpartiet och Sverigedemokraterna, som nästan delar tredje platsen.

Samtidigt som SD ökar i mediernas fokus, går det sämre för vissa andra partier. Kristdemokraterna har väldigt litet genomslag i sociala medier.

Socialdemokraterna får visserligen mycket uppmärksamhet i media, men ofta handlar det om negativ sådan och partiet omnämns numera i en övervikt av negativa nyheter. Även Miljöpartiet får just nu "rätt mycket stryk i medierna", som Ekot uttrycker det.


SD-topparnas kärlek allt annat än besvarad. Regeringen i Israel vägrar att ens vistas i samma rum som "nynazistiska" svenska partiet.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Få gravida svenskor tar vaccin – läkare ska tvingas mörka

Majoritet gravida svenskor väntar med sprutan. Nu ska Läkemedelsverket och FHM läxa upp kvinnliga läkare besvarat frågan om huruvida de själva skulle tagit sprutan under en graviditet.0 

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Opportunisten blev ofrivilligt intressant. På ett sätt klädde Lars Vilks av den svenska makten.0