Det var i maj förra året som de fyra nätjättarna Facebook, Twitter, YouTube och Microsoft slöt en uppgörelse med EU-kommissionen om en "uppförandekod" kring så kallat "näthat och hatpropaganda" som sprids i deras nätverk.
De sociala nätverken lovade bland annat att radera olagliga inlägg inom 24 timmar.
Effekten av uppgörelsen är tydlig. Det visar EU-kommissionens senaste utvärdering, som släpptes på fredagen.
Nu granskas över 80 procent av inläggen inom 24 timmar, och 70 procent av anmälda inlägg tas bort.
Anmälningarna görs ofta av icke-statliga organisationer, och vad "olagligt näthat" är för något har Europadomstolen definierat, vilket gäller i alla EU-länder.
– Resultaten visar förbättringar jämfört med tidigare utvärderingar. Från 28 procent 2016 har andelen olagligt näthat som tas bort ökat till 70 procent, säger EU:s justitiekommissionär Věra Jourová enligt Europaportalen.
Nu ska även Instagram och Google+ ansluta sig till den så kallade uppförandekoden. EU-kommissionen har hotat med hårdare lagstiftning om uppförandekoden inte följs.
De fyra vanligaste orsakerna till att inlägg anmäls är "etniskt ursprung" (17,1 procent), "muslimhat" (16,4 procent), "främlingsfientlighet" (16 procent) och "sexuell läggning" (14 procent).