Det har försvunnit 40.000 konsumenter från marknaden sedan förra årets mätning. Samtidigt uppger cirka 250.000 personer att de spelar varje dag, vilket är en ökande andel.
Sedan 2013 har spel i butik minskat med 11 procentenheter av den totala spelkakan, medan spel via digitala plattformar har ökat kraftigt. De senaste åren har internetspel tagit 3 procentenheter av marknaden varje år. Om denna takt håller i sig kommer hälften av spelmarknaden vara digitaliserad inom fyra år.
Den svenska spelmarknaden blir allt mer lik den övriga tjänstesektorn. Undersökningen visar att vi i första hand spelar för att vinna pengar. Andelen som tycker att överskottet ska gå till välgörenhet har sjunkit från 22 procent 2013 till 12 procent i år.
– Årets undersökning bekräftar att spel om pengar är i brytningstid. Svenskar spelar för att vinna pengar och inte försörja allmännytta, säger säger Joakim Rönngren, kommunikationschef på Lotteriinspektionen, i ett uttalande på myndighetens hemsida.