Foto: Ankara

Aftonbladet: 98 procent av läsarna ratar ledarsidan

Publicerad 14 december 2012 kl 16.34

Media.Vilket genomslag har Aftonbladets beryktade ledarredaktion egentligen på nätet? Inte så stort som man skulle kunna tro, visar siffror deras politiska chefredaktör själv nu redovisar.

Gilla artikeln på Facebook

Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson är mycket nöjd med utvecklingen för nättidningens hårdexponerade ledartexter. Aldrig förr har så många ledare publicerats och en mer framskjuten placering har bidragit till läsarrekord, både i unika webbläsare och antalet visningar, skriver hon i en ledarkrönika.

Statistiken hon redovisar är en sammanlagd veckoskörd på 140 000 unika webbläsare och 350 000 sidvisningar för ledarsidans alla alster, en ökning Karin Pettersson beskriver som "Läsarchock på Aftonbladets ledarsida!".

Kompletterat med statistik från KIA-index blir helhetsbilden dock en annan - av nätsidans 5,6 miljoner unika webbläsare i veckan väljer nästan 98 procent att inte läsa någon enda ledartext per vecka, trots den aggressiva exponeringen. Det framgår även att underavdelningar som Aftonbladet Wellness och Wendela har större genomslag hos allmänheten än ledarsidan och att Sofis Mode ensamt har flerfalt antal sidvisningar och unika webbläsare.

Varken Aftonbladets 5,6 miljoner eller ledarsidans 140 000 unika webbläsare i veckan är heller separata individer, utan avspeglar totala antalet datorer som använts från hem och arbetsplatser. Den politiskt intresserade som följer läsarkommentarerna under en ledartext från laptopen, den stationära datorn och surfplattan räknas alltså som tre unika läsare i statistiken.

Som exempel på sidvisningstal för de mest spridda texterna under de senaste veckorna anger Karin Pettersson statistik mellan 9000 och 27 000 sidvisningar. Hur många verkliga individer det betyder är svårt att bedöma, mer än att det i snitt är högst hälften av antalet sidvisningar.

Inte heller finns det beräkningar på hur många av läsarna som delar ledarredaktionens värderingar och hur många som istället sökt sig till Aftonbladets ledarsida från betydligt mer välbesökta opinionsförmedlare som Flashback eller Avpixlat, varifrån ilskna länkningar till Aftonbladet är vanliga.


Plusinnehåll Du behöver vara prenumerant på Fria Tider Plus för att ta del av hela denna artikel. Redan kund? Logga in direkt. Annars kan du skapa ett konto via erbjudandet nedan.

Köp Fria Tider Plus: 1 krona per dag

Så dog soldaterna för "flickskolor" i Afghanistan. Svenska medier sålde in kriget – med hundratusentals döda – som ett feministprojekt.0 Plus

Varning för otäcka bilder. Även flickvännen som var med vid händelsen är en vänsterextremist som anser att polisen är rasister.0 Plus

"Vi har lurats i 30 års tid." Politiskt korrekt önsketänkande bakom tidigare studier, visar häpnadsväckande nya fynd.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Kraftig inbromsning i företagarnas optimism

Företagarindikatorn minskar tydligt.. "Lite av ett bakslag i företagarnas annars försiktigt växande optimism."0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Alla känner igen sig i händelsen på Gröna Lund. I kollektivtrafik, badhus, skolor och bibliotek väntas svenskar acceptera dominansbeteende som något naturligt.0 

Simulerar krigföring mot upprorsmakare. Övningen äger rum i toppmodern kulisstad i Östergötland.0 Plus

Vetenskap

Avloppsvatten kan bli ren dryck. Renas på billigt sätt med ny metod.0 

Ny substans motverkar fetma. Gav oväntad ökning av fettomsättningen hos möss.0 

Kultur

Pojkscouterna blir könsneutrala. Byter namn – efter 114 år.0