Londons muslimske borgmästare Sadiq Khan gör nu gemensam sak med brittiska feminister och förbjuder reklam som lyfter fram sunda kroppsideal som brittiska kvinnor kan uppfatta som "orealistiska", skriver Metro.
All reklam som visar "ohälsosamma kroppsideal", det vill säga i praktiken vältränade tjejer, förbjuds nu i Londons kollektivtrafik.
– Ingen ska känna sig pressad till att behöva se ut på ett visst sätt medan man åker tunnelbana eller buss, säger Sadiq Khan.
Som en del av den nya bestämmelsen ska även en speciell reklamgrupp övervaka Transport of Londons annonser för att se till att ingen av dem visar bilder på tjejer som bedöms som för vältränade för bestämmelsen.
Alla är dock inte ense om att den brittiska synen på utseende är så hälsosam som politikerna vill göra gällande. Enligt landets statliga hälsovårdsmyndighet NHS lider numera 24 procent av den brittiska befolkningen av fetma, och de brittiska kvinnorna är fetast i Europa. År 2050 bedömer myndigheten att varannan britt kommer att lida av direkt fetma, medan antalet överviktiga närmar sig hundra procent.
I Sverige tar feministiska organisationer emot beskedet med stor glädje.
– Jag tror att det skulle vara jätteviktigt om vi kunde få en liknande reglering i Sverige, säger Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges Kvinnolobby, som fungerar som en skattefinansierad remissinstans till riksdag och regering i feministiska frågor.
SL har redan ett förbud mot "könsförnedrande" reklam uppger pressekreteraren Claes Wersäll för Metro. Något förbud mot reklam som uppmanar till fysisk träning eller sunda kroppsideal har man dock inte.