Bland annat uppges Polen ha tagit emot 616 miljoner euro, motsvarande närmare sex miljarder svenska kronor, mellan 2007 och 2013 som ett flygplatsstöd. I Polen har pengarna använts till att rusta upp och bygga ut flygplatser som ingen behöver.
En av dem är flygplatsen i staden Łódź som byggts ut med en ny tredje flygplatsterminal, trots att flygplatsen bara har omkring 350.000 passagerare per år. Som jämförelse har Bromma flygplats i Stockholm, som just nu hotas av nedläggning, 2,3 miljoner passagerare per år.
Större delen av tiden uppges det påkostade flygplatsprojektet numera stå öde och kallas därför för en "spökflygplats". Som exempel nämner Reuters en eftermiddag tidigare i år när en enda resenär väntade i terminalen på den nybyggda terminal tre, med en kapacitet för två miljoner passagerare per år. Ytterligare två flygplatser i Polen pekas ut som EU-finansierade "spökflygplatser" – flygplatserna i Rzeszow och Lublin.
Anledningen till slöseriet uppges vara att Polen fick krav på sig att bygga ut och rusta upp sina flygplatser i och med landets EU-inträde 2004. Att satsa pengar på flygplatser var ett krav för att beviljas ekonomiskt stöd från EU för andra områden. Polen tog då i all hast fram en plan för vilka flygplatser som skulle utvecklas till flygplatser med internationell standard och i de prognoser som då fanns tillgängliga hade man kraftigt överskattat potentialen för flera av dem.