Den plötsliga ökningen under veckan beror istället på att företaget slagit ihop två Facebooksidor med varandra.
"Det vi gjorde i veckan var att slå ihop en flera år gammal inaktiv kampanjsida som vår marknadsavdelning skapade typ typ 2011 som hette 'gilla Sveriges Radio' med den vanliga Sveriges Radio-sidan", förklarar SR-medarbetaren Yasmine El Rafie på kundo.se.
När de två Facebooksidorna slogs ihop med varandra fick Sveriges radios Facebooksida en plötslig ökning av antalet följare, vilket av vissa tolkades som att det statliga radiobolaget eventuellt köpt anhängare från en så kallad klickfarm. En diskussionstråd skapades på Flashback och flera hörde av sig till Fria Tider och frågade sig om även SR börjat köpa anhängare i sociala medier på samma sätt som exempelvis Feministiskt initiativ gjorde inför riksdagsvalet.
El Rafie skriver dessutom att hon inte ser något skäl för SR att köpa anhängare på Facebook och att sådana snarare skadar medieföretagets möjligheter att nå ut med sina nyheter eftersom bluffkonton för det mesta inte interagerar med de inlägg man postar på sin Facebooksida.
Hon postar även skärmdumpar från Facebook som visar hur man kan slå ihop två sidor med varandra.