Kelloggs & godheten
Kelloggs-modellen Jennifer Ellison tillsammans med några av företagets produkter.

Breitbart uppmanar till bojkott mot Kelloggs som svar på företagets annonskrig

Publicerad 1 december 2016 kl 11.34
Av Mattias Albinsson

Utrikes. Den multinationella matvarujätten Kelloggs har förklarat annonskrig mot Breitbart. Nu svarar den konservativa nyhetssajten med att uppmana sina 45 miljoner läsare att bojkotta Kelloggs.

Dela artikeln

Det var i tisdags som Kelloggs deklarerade att de inte längre tänker köpa annonser på Breitbart. Beskedet kom som ett led i en vänster­kampanj mot konservativa tidningar och nyhetssajter i syfte att påverka dessas nyhets­rapportering.

– Vi arbetar regelbundet med våra annonsköpare för att säkerställa att vår reklam inte syns på sajter som inte är i linje med våra kärnvärderingar som företag, säger Kelloggs­talesmannen Kris Charles till Bloomberg.

– Vi gick nyligen igenom listan över vilka sajter som våra annonser kan synas på och vi beslutade sluta annonsera på Breitbart.com. Vi arbetar på att ta bort våra annonser från den sidan.

Bloomberg skriver också att Breitbart anklagas för att "bryta mot hatbrotts-regler" som annons­nätverket AppNexus ställt upp och därför har även de svartlistat sajten. Bolaget har inte velat specificera hur de reglerna ser ut eller vad det är Breitbart gjort som anses bryta mot reglerna. Nyhetssajten anklagas dessutom för att sprida "falska nyheter" och "desinformation".

Bloomberg tolkar annonskriget mot Breitbart som ett svar från vänsterhåll på att Donald Trump efter sin valseger utnämnde tidigare Breitbart­redaktören Steve Bannon till topprådgivare i sitt nya kabinett. Breitbart var dessutom en viktig och troligen avgörande mediekanal som hjälpte Trump till makten.

Breitbart har valt att svara på de ekonomiska påtryckningarna genom att uppmana sina 45 miljoner läsare att bojkotta Kelloggs. I en artikel listas en lång rad produkter som företaget marknadsför.

– Kelloggs har visat sitt förakt för Breitbarts 45 miljoner läsare och för de amerikanska kärn­värderingar som de håller kära, säger Breitbarts VD Larry Solov i en kommentar.

– Att dra in sin annonsering från Breitbart är en cynisk och oamerikansk handling. Det enda vettiga svaret är att gå samman och bojkotta Kelloggs produkter i protest.

Kelloggs annonskrig påstås inte få några större ekonomiska effekter för Breitbart som skriver att de vill svara på "vänsterföretagens upptrappade krig".

Lego bojkottar Daily Mail – ger efter för kampanj som vill tysta journalister


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Febrila aktiviteten. IS-terroristen Osama Krayem påstås bli sommarpratare – för att han "inte är sverigedemokrat".0 Plus

Mer från Utrikes

Kapitoliumhäktade stämmer USA för stormningsbluff

Kräver 100 miljoner.. Myndigheterna ska bland annat ha hittat på falsk bevisning, enligt stämningsansökan.0 

Beskedet till Natos skattebetalare: Hosta upp dubbelt så mycket för försvaret

Kraftigt höjt krav på beskattningen av invånarna.. Förslaget möter motstånd från bland annat Spanien – men Kristersson ger grönt ljus.0 

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

I kväll landar svenska röda stugan på månen. Sanningens ögonblick för konstnären Mikael Genberg.0 

Wests nya musikvideo: "Nigger Heil Hitler". Stjärnan chockar på nytt.0