Kelloggs & godheten

Kelloggs annonsvägrar på Breitbart

Publicerad 30 november 2016 kl 17.07

Media. Storföretaget Kelloggs, som säljer frukostflingor och äger varumärken som Pringles, kommer att ta bort sina annonser från Breitbart News efter en mediekampanj mot den invandringskritiska nyhetssajten.

Dela artikeln

Efter att Breitbarts förre chef Steve Bannon utnämndes till chefsrådgivare åt Donald Trump har medierna gjort sitt bästa för att utmåla Breitbart som en "hatsajt".

Vänsteraktivister och liberaler har kontaktat de företag som annonserar på Breitbart med krav på att annonserna ska tas ned. Ett av företagen som utsatts för detta är Kelloggs, som nu väljer att vika sig för påtryckningarna och helt sluta annonsera på den konservativa sajten.

"Vi arbetar regelbundet med våra partners för att säkerställa att våra annonser inte visas på webbplatser som inte är i linje med vårt företags värdegrund", kommenterar Kelloggs talesman Kris Charles enligt USA Today.

Andra företag har redan uppgett Twitter att de kommer att stoppa sin annonsering Breitbart. Bland annat läkemedelsföretaget Novo Nordisk, glasögontillverkaren Warby Parker och San Diego Zoo.

Appnexus, ett av de största annonsnätverken, blockerar också Breitbart News sedan tidigare.


Nyheter från förstasidan

Ljög om våldtäkt: "Kul och busigt" – döms till ett års fängelse

Var otrogen på krogtoalett i Malmö. Sambon misshandlade offret brutalt – och kvinnan falskanmälde honom.0 

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Mer från Media

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Världens mest protestantiska land. Kyrkan där vi dyrkar våra makthavare.0 

Asatroende får egen gravplats – i ovigd jord. Första gången i modern tid.0