I Göteborg skadades 246 personer per 100 000 invånare under 2012, medan samma siffra i Stockholm var 391. I Malmö är olycksstatistiken nästan dubbelt så hög, med 660 skadade per 100 000 invånare.
Att skillnaderna är så stora mellan våra större städer är uppseendeväckande, säger Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, enligt pressmeddelandet.
Araber farligast vid ratten
En stor del av anledning till att just Malmö drabbas så hårt av bilolyckor tros vara den nya befolkningssammansättningen, som domineras av invandrare från Mellanöstern. Enligt statistik från Statens väg-och transportforskningsinstitut (VTI) är araber den farligaste folkgruppen på Sveriges vägar och invandrare från Mellanöstern är generellt sett inblandade i nästan fyra gånger så många olyckor som svenskar.
- Vi vet ungefär vilka invandrargrupper som har det största behovet av extra information och utbildning, sade trafikforskaren Torbjörn Falkmer till TT när siffrorna offentliggjordes under 2006.
Sverige förändras
Ungefär 60 procent av de trafikolyckor som leder till personskador i Sverige orsakades 2003 av en förare med utländsk bakgrund. Sedan dess har antalet invandrare från Afrika och Mellanöstern mer tredubblats i Sverige, varför andelen olyckor med araber bakom ratten kan vara betydligt högre idag.
Anders Huss, informationschef på Statoil, ger aggressiva bilförare tipset att stanna vid deras stationer för att köpa kaffe.
Vi bilister har också ett ansvar för att minska olyckorna genom att hålla nere hastigheten. Dessutom är det viktigt för trafiksäkerheten att ta en paus längs vägen. Ny forskning visar att för chaufförer som dricker kaffe är risken att krocka 63 procent mindre, säger Anders Huss, kommunikationsdirektör på Statoil.
Totalt dödades eller skadades 23 034 personer i trafiken under 2012.