Nya Sverigebilden
Den otillåtna bilden.

Sverige hånas utomlands – Bahnhof fälls för "sexistisk" meme

Publicerad 27 september 2018 kl 19.15

Inrikes. Sverige har blivit en internationell nyhet igen. Denna gång handlar det om att Reklamombudsmannen fällt internetleverantören Bahnhof för en "sexistisk" meme.

Gilla artikeln på Facebook

Sverige skapar återigen rubriker i världspressen, men kanske inte så imponerande.

Den 15 september 2018 fälldes internetleverantören Bahnhof av Reklamombudsmannen för "sexistisk reklam" efter att man publicerat memen "Den distraherade pojkvännen" för att utannonsera lediga tjänster.

Memen är vida kända och förekommer i en rad olika versioner på nätet.

Företagets reklam anmäldes av hela 15 privatpersoner, som ansåg att den objektifierar kvinnor och är könsdiskriminerande.

Enligt Bahnhof var syftet med bilden att illustrera en situation som visar att Bahnhof är en attraktiv arbetsgivare och att den som kanske har en tristare arbetsplats kan vara intresserad av att byta jobb. Det var den situationen som illustrerades, påpekar företaget på sin hemsida.

"Alla som är anhängare av både internet och memekulturen vet att det är just så meme används och tolkas ... Vi har förklarat både syfte och memekulturen för Reklamombudsmannen, men de har valt att tolka inlägget på ett annat sätt", skriver Bahnhof i ett pressmeddelande.

Reklamombudsmannen gör mycket riktigt en helt annorlunda tolkning, och menar bland annat att kvinnorna i bilden blir till "objekt" medan mannen förblir människa. I beslutet står det också att memen förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som "utbytbara".

"Nämnden finner att kvinnan i rött, som står i fokus i bilden, genom mannens uppskattande reaktion framställs som ett sex­objekt. Fram­ställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till reklamen, som är en platsannons för att rekrytera säljare, drifttekniker och en webbdesigner. Enligt nämnden förstärks det objektifierande intrycket av att kvinnorna anges som representanter för arbets­platser medan mannen, som mottagaren av reklamen, framställs som en individ. Nämnden finner att reklamen är könsdiskri­miner­ande i detta avseende", skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut och fortsätter:

"Nämnden finner vidare att framställningen av mannen - genom det sätt han, trots att han promenerar med sin flickvän, vänder sig om och tittar uppskattande på en annan kvinna - förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats, vilket är nedvärderande."

Beslutet var enhälligt.

En rad internationella medier har skrivit om händelsen, däribland New York Times, The Guardian, The Independent, Business Insider, CNN, Reuters, RT, Sky och Time Magazine. I sociala medier hånas också Sverige så som ansvarigt för ännu en galenskap.


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Svenska flyg mest försenade i Norden

Förseningar vanliga på Arlanda.. Flygplatsen får underbetyg i internationell jämförelse.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Ingen kronisk kansler. Ett annat Tyskland är att vänta när Angela Merkel väl lämnar makten.0 

Vetenskap

Här flyger han över Engelska kanalen – på en hoverboard. Franske uppfinnaren lyckades – på andra försöket.0 

Ny apparat bromsar åldrandet – genom att kittla örat. Som magi – spektakulära upptäckten.0 Plus

Kultur

Klottersanerare råkade måla över "konstverk" i Rågsved. Misstog "klassisk muralmålning" för vanligt klotter.0 

Dan Park får fyra månaders fängelse – HD prövar inte fallet. Hårt straff för politiskt inkorrekta skämtbilder.0