Nya Sverigebilden
Den otillåtna bilden.

Sverige hånas utomlands – Bahnhof fälls för "sexistisk" mem

Publicerad 27 september 2018 kl 19.15

Inrikes. Sverige har blivit en internationell nyhet igen. Denna gång handlar det om att Reklamombudsmannen fällt internetleverantören Bahnhof för en "sexistisk" mem.

Gilla artikeln på Facebook

Sverige skapar återigen rubriker i världspressen, men kanske inte så imponerande sådana.

Den 15 september 2018 fälldes internetleverantören Bahnhof av Reklamombudsmannen för "sexistisk reklam" efter att man publicerat memen "Den distraherade pojkvännen" för att utannonsera lediga tjänster.

Memen är vida kända och förekommer i en rad olika versioner på nätet.

Företagets reklam anmäldes av hela 15 privatpersoner, som ansåg att den objektifierar kvinnor och är könsdiskriminerande.

Enligt Bahnhof var syftet med bilden att illustrera en situation som visar att Bahnhof är en attraktiv arbetsgivare och att den som kanske har en tristare arbetsplats kan vara intresserad av att byta jobb. Det var den situationen som illustrerades, påpekar företaget på sin hemsida.

"Alla som är anhängare av både internet och memekulturen vet att det är just så meme används och tolkas ... Vi har förklarat både syfte och memekulturen för Reklamombudsmannen, men de har valt att tolka inlägget på ett annat sätt", skriver Bahnhof i ett pressmeddelande.

Reklamombudsmannen gör mycket riktigt en helt annorlunda tolkning, och menar bland annat att kvinnorna i bilden blir till "objekt" medan mannen förblir människa. I beslutet står det också att memen förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som "utbytbara".

"Nämnden finner att kvinnan i rött, som står i fokus i bilden, genom mannens uppskattande reaktion framställs som ett sex­objekt. Fram­ställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till reklamen, som är en platsannons för att rekrytera säljare, drifttekniker och en webbdesigner. Enligt nämnden förstärks det objektifierande intrycket av att kvinnorna anges som representanter för arbets­platser medan mannen, som mottagaren av reklamen, framställs som en individ. Nämnden finner att reklamen är könsdiskri­miner­ande i detta avseende", skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut och fortsätter:

"Nämnden finner vidare att framställningen av mannen - genom det sätt han, trots att han promenerar med sin flickvän, vänder sig om och tittar uppskattande på en annan kvinna - förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats, vilket är nedvärderande."

Beslutet var enhälligt.

En rad internationella medier har skrivit om händelsen, däribland New York Times, The Guardian, The Independent, Business Insider, CNN, Reuters, RT, Sky och Time Magazine. I sociala medier hånas också Sverige så som ansvarigt för ännu en galenskap.


Nyheter från förstasidan

"Årets nybyggare" dömd för hedersvåld

Prisades och blev M-politiker. Men nu har mönsterinvandraren dömts efter ett bildrama med dottern.0 

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Våld, skattepengar och extremism. Ska Moderaterna regera med SD-stöd måste de kapa banden till Expo.0 

Mer från Inrikes

Judiska ilskan mot SD: "Bottenlöst vidrigt" parti

Paraplyorganisationens hätska attack.. SD:s stormiga relation till Sveriges judar förvärras.0 Plus

Rekordbeslag av cannabis – gömdes i marmorplattor

Fyndet: 1,2 ton cannabisharts.. Tullen fattade misstankar när vissa av skivorna var lite tjockare än de andra.0 

Vetenskap

Var tionde får långtidscovid. Nya svenska studien.0 

Antidepressiva gör fiskar nervösa och fega. Ändrar sitt beteende på grund av läkemedel i vattnet.0 

Kultur

John Cleese ber också om ursäkt – för att han skämtat om vita. Monty Python-komikerns utspel efter Apu-skandalen.0 

Ber om ursäkt för att han gjorde Apus röst i Simpsons. "Jag ber om ursäkt för att jag varit en del i att skapa detta."0