I en nyhetspuff på startsidan länkade den kontroversiella kvällstidningen rubriken "Otippade luren – hyllas som världens bästa". Under fanns pufftexten: "Den bästa telefonen du kan köpa just nu".
Men länken ledde inte till en artikel på Aftonbladet utan gick istället till telefonförsäljaren Mobilios hemsida. Där uppmanades läsaren att ställa sig i "VIP-kö" för att "bli först med iPhone 6", eller köpa andra mobiler.
Det hela anmäldes av flera personer, som konstaterar att läsaren luras att tro att länken går till en artikel på Aftonbladet när det i själva verket rör sig om reklam.
Reklamombudsmannen håller med och fäller kvällstidningen.
"Enligt artikel 9 första stycket i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) ska reklam och annan marknadskommunikation vara lätt att identifiera som sådan. Vid användningen av ett medium som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material, ska reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår", står det i Reklamombudsmannens beslut.
Aftonbladet, som fällts för liknande trixande vid åtta tidigare tillfällen, medger att man ägnat sig åt smygreklam.
"Aftonbladet och Mobilio skriver att man har sett över de 'puffar' som ligger på aftonbladet.se, med länkar till mobilio.se. Som ett resultat av översynen valde Aftonbladet redan för någon månad sedan att annonsmärka dessa puffar, som kan anses utgöra reklam", står det i beslutet.