Här är Aftonbladets bluffartiklar

Publicerad 21 november 2012 kl 07.05

Media.Artiklarna du läser i Aftonbladet kan i själva verket vara betalda annonser utan att du vet om det. Det Schibstedt-ägda bolaget Minimedia skriver betalda bluffartiklar på beställning som sedan läggs upp i bland annat Aftonbladet – under förevändningen att vara riktiga artiklar.

Gilla artikeln på Facebook

Förtroendet för svenska journalister är rekordlågt, endast var 25:e svensk har förtroende för journalister, och inte har förtroendet för denna föraktade yrkeskår blivit bättre av Aftonbladets chefredaktör, tillika Schibstedts VD, Jan Helins beslut att ta betalt för att ha bluffartiklar i tidningen.

Företagskoncernen Schibstedt, som bland annat äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, äger också bolaget Minimedia som arbetar med "marknadsföring". För flera tiotusentals kronor kan företag och andra kunder köpa en positiv och hyllande artikel som sedan ges plats i bland annat Aftonbladet.

Många av dessa artiklar hamnar under Sport och Spel på Aftonbladets internetsida och det enda som avslöjar att det är en betald bluffartikel är att under journalistens namn står det Minimedia.

Med rubriker så som ”En av de häftigaste kuponger jag sett” och "Ärvde lottorad – blev miljonär" ska bluffen locka läsarna till att spela på Svenska spel.

I ett säljbrev som Dagens Nyheter tog del av tidigare i år så förklarar Minimedia att reklamartiklarna framstår som en "neutral röst".

”Det som fungerar väldigt bra är att man gör ett kundcase där vi intervjuar ett eller flera företag/personer som varit hos er. På detta sätt får man en neutral röst som berättar om er. (= mer trovärdigt och intressant för läsarna)”, skriver de.

Exakt hur stor del av Aftonbladets artiklar som är betalda bluffartiklar är oklart. Tidningens chefredaktör Jan Helin påstår likväl att deras journalistik inte är till salu.

"Det får varken i säljbrev, eller någon annanstans, råda någon tvekan om att Aftonbladet inte tar journalistiska uppdrag mot betalning", skriver Jan Helin i ett uttalande.

Under Jan Helins tid som chefredaktör på Aftonbladet har tidningen tappat ungefär var annan läsare och blev mindre än den främsta konkurrenten Expressen, som ägs av Bonnier, som också äger bland annat Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet.


Plusinnehåll Du behöver vara prenumerant på Fria Tider Plus för att ta del av hela denna artikel. Redan kund? Logga in direkt. Annars kan du skapa ett konto via erbjudandet nedan.

Köp Fria Tider Plus: 1 krona per dag

"Vi har lurats i 30 års tid." Politiskt korrekt önsketänkande bakom tidigare studier, visar häpnadsväckande nya fynd.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Invandringen fortsätter – "inte en viktig fråga"

Mätning: Många tror att den minskar. Även Ipsos, som gjort mätningen, lever i den föreställningen.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Mer från Media

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Wests nya musikvideo: "Nigger Heil Hitler". Stjärnan chockar på nytt.0 

Rekordmånga svenskar "läser" böcker. Majoritet läser dagligen – men även ljudböcker räknas.0