Stora annonsörer återvänder till X

Publicerad 18 november 2024 kl 17.32

Media. Tidigare stora annonsörer som IBM, Disney, Warner Bros och Discovery har nu återupptagit sin annonsering på Elon Musks sociala medieplattform X, rapporterar Adweek.

Dela artikeln

Det var 2023 som den judiska organisationen ADL organiserade en annonsbojkott mot X i protest mot dess nye ägare Elon Musk, som utlovat yttrandefrihet.

Många storföretag valde att hörsamma uppmaningen och sluta att annonsera på plattformen. Under 2024 har dock flera av storföretagen kommit tillbaka som annonsörer, men de betalar numera bara en bråkdel så mycket pengar till X som de gjorde innan de försvann. X satsar numera istället på större kontrakt med mindre varumärken.

Elon Musk tvingades personligen bidra till att reparera de skadade relationerna och fick besöka både Auschwitz och Israel. Vid Cannes Lions-festivalen tidigare i år anlade han också en mer försonlig ton i samtal med varumärken som lämnat plattformen, skriver Adweek.

Samtidigt kan den politiska dimensionen spela en roll. I och med Musk och Donald Trumps nära relation spekulerar analytiker om att vissa företag kan se en viss annonsering på X som en taktisk investering.

Flera internationella medier och vänsterprofiler har den senaste veckan lämnat X i protest mot yttrandefriheten på plattformen och att Donald Trump vann presidentvalet i USA.


Varningen: Radera omedelbart. Gör hemliga ljudinspelningar var femtonde minut och skickar dem vidare till okänd ort.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Mer från Media

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Världens mest protestantiska land. Kyrkan där vi dyrkar våra makthavare.0 

Asatroende får egen gravplats – i ovigd jord. Första gången i modern tid.0