SVT fälls för "järnrörsfilmen"

Publicerad 15 juli 2019 kl 14.08

Lag & Rätt. SVT anses ha gjort intrång i den tidigare SD-politikern Kent Ekeroths upphovsrätt genom att offentliggjort delar av den så kallade "järnrörsfilmen".

Gilla artikeln på Facebook

Det var i juni 2010 som "järnrörsskandalen" utspelade sig på Kungsgatan i Stockholm.

Delar av händelsen spelades in med mobiltelefon av förre SD-politikern Kent Ekeroth. Sverigedemokraterna offentliggjorde i september 2010 delar av mobilfilmen, med samtycke av den som spelat in filmen.

Därefter använde Sveriges Television filmsekvenser och stillbilder ur andra delar av mobilfilmen i tv samt på svt.se och svtplay.se.

Ekeroth väckte talan mot SVT för att det skulle fastställas att han har rätt till ersättning för användningen.

I dag kom domen från Patent- och marknadsöverdomstolen, som anser att SVT:s användning av mobilfilmen inneburit intrång i vissa av upphovsrätten närstående rättigheter, närmare bestämt skyddet för ljud- och bildupptagningar samt för fotografiska bilder.

Patent- och marknadsöverdomstolen fastslår att de delar av mobilfilmen som SVT använde inte tidigare lovligen hade tillgängliggjorts för allmänheten.

Domstolen har samtidigt funnit att några av SVT:s programinslag varit parodier och därför tillåtna enligt ett parodiundantag.

"När det gäller SVT:s nyhetsrapportering har Patent- och marknadsöverdomstolen bedömt att inskränkningarna i upphovsrättslagen för sådan användning i enlighet med lagtextens ordalydelse inte varit tillämpliga och att en tolkning i strid med ordalydelsen inte är möjlig. SVT hade därför inte rätt enligt upphovsrättslagen att använda mobilfilmen i nyhetsrapporteringen. Inte heller en avvägning i förhållande till SVT:s yttrande- och informationsfrihetsintressen har lett till en annan bedömning", skriver Patent- och marknadsöverdomstolen i ett pressmeddelande.

I denna del har domstolen dragit samma slutsatser som underinstansen. Därutöver har rätten kommit fram till att SVT i några fall har kränkt fotografens rätt att bli namngiven.

SVT tvingas betala Kent Ekeroths rättegångskostnader på 190.000 kronor. Hur stor ersättning han ska få för publiceringen av bilder och filmer beslutas mellan parterna. Men domen kan överklagas.


Nyheter från förstasidan

Dawit Isaaks son dömd för våldtäkt

Fängslade journalistens son begår grova brott mot svenska kvinnor. Friades dock från misshandel av systern – sommarprataren Betlehem.0 

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Fria Tider: Ännu inte för sent. En kort men total nedstängning kostar minst, både i kronor och människoliv.0 

Mer från Lag & Rätt

HD: Inte kränkande när lärare lyfte bort elev i nacken

Läraren får rätt.. Lidköpings kommun slipper betala skadestånd.0 

Flickor slipper mycket oftare åtal än pojkar

Behandlas olika av åklagare.. Åtalsunderlåtelser för 56 procent av flickor och 29 procent av pojkar.0 

Vetenskap

Hör de mystiska "monstervrålen" från bergen. Skräckinjagande ljuden beskrivs som vrål från en drake.0 Plus

Hitlers okända statyrivariver. Jämförs med "Black lives matter"0 Plus