Aftonbladets kris: Annonsintäkterna rasade med 20 procent på ett år

Publicerad 6 februari 2020 kl 12.52

Media. Bara mellan 2018 och 2019 såg Aftonbladet sina annonsintäkter minska med nästan 20 procent, rapporterar Kulturnytt i P1.

Gilla artikeln på Facebook

Kvällstidningarna i Sverige är inne i en tuff period. Förra veckan avslöjade Dagens Media att Expressen på grund av minskande annonsintäkter blivit tvungna att införa ett nytt sparpaket på 115 miljoner kronor.

Även Aftonbladet är i knipa. Under 2019 minskade annonsintäkterna med 20 procent jämfört med året innan.

Youtubes annonsintäkter ökade under samma år med 36 procent till cirka 150 miljarder kronor.

– Det har länge varit så att dagspressen har väldigt svårt att konkurrera på annonsmarknaden med nya digitala tjänster som Facebook, Google och liknande, säger Lars Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier i Stockholm, till Kulturnytt.


Brottsvåg på badhusen

Helgbesöket på badet blev en mardröm. Män från Mellanöstern sexofredade Ann-Sofie, hennes fjortonåriga styvdotter och elvaåriga systerdotter.0 Plus

Sex med flyktingbarn

Talar ut anonymt på vänstersajt. Nu väcks frågan om svenska kvinnors sex med flyktingbarn kan vara övergrepp.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Ingen kronisk kansler. Ett annat Tyskland är att vänta när Angela Merkel väl lämnar makten.0 

Kolumn. Sverige påminner om Gorbatjovs Sovjet, enligt Jan Tullberg.0 

Vetenskap

Forskare varnar: WHO underskattar faran med viruset. Coronaviruset tydligt mer smittsamt än WHO räknar med.0 

Studie: Afrikaner härstammar från okänd art. Bär på särskild "spök-dna" som saknas hos européer och asiater.0 Plus

Kultur

LO rensar ut manlig arbetarkonst. Stor del av konstsamlingen slumpas bort och skänks till Myrorna.0 

Judisk grupp stoppar Roger Waters. Pink Floyd-stjärnan anklagas för att vara antisemit.0