Aftonbladets kris: Annonsintäkterna rasade med 20 procent på ett år

Publicerad 6 februari 2020 kl 12.52

Media. Bara mellan 2018 och 2019 såg Aftonbladet sina annonsintäkter minska med nästan 20 procent, rapporterar Kulturnytt i P1.

Gilla artikeln på Facebook

Kvällstidningarna i Sverige är inne i en tuff period. Förra veckan avslöjade Dagens Media att Expressen på grund av minskande annonsintäkter blivit tvungna att införa ett nytt sparpaket på 115 miljoner kronor.

Även Aftonbladet är i knipa. Under 2019 minskade annonsintäkterna med 20 procent jämfört med året innan.

Youtubes annonsintäkter ökade under samma år med 36 procent till cirka 150 miljarder kronor.

– Det har länge varit så att dagspressen har väldigt svårt att konkurrera på annonsmarknaden med nya digitala tjänster som Facebook, Google och liknande, säger Lars Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier i Stockholm, till Kulturnytt.


Nyheter från förstasidan

Bernie Sanders ger upp

Lämnar presidentvalkampanjen. I praktiken klart att Joe Biden får utmana Trump.0 

Ekonominyheter

Bunkring av torrvaror och djupfryst. Totalt steg försäljningen med 11 procent.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Fria Tider: Ännu inte för sent. En kort men total nedstängning kostar minst, både i kronor och människoliv.0 

Mer från Media

Gammelmedia får 200 coronamiljoner av regeringen

Föreslår en "permanent förstärkning" av mediestödet.. "Att ha en mångfald av medier i hela landet är avgörande för demokratin."0 

Stefan Löfven håller tal till nationen i SVT

Ovanliga åtgärden.. SVT: "Vi har en extraordinär situation i Sverige."0 

Helle Klein: Låt media mörka dödsfallen i Sverige

"Blir lätt ännu mer panikstämning" annars.. Nu vill Aftonbladet-veteranen mörka dödssiffrorna för befolkningen.0 

Vetenskap

Svenskar vistas utomhus 43 procent mer än vanligt. Överläkare: 70-åringar "som trotsiga tonåringar".0 Plus

Professorn: "Stäng ner samhället nu". Folkhälsomyndighetens strategi fortsätter sågas.0 

Kultur