Aftonbladets kris: Annonsintäkterna rasade med 20 procent på ett år

Publicerad 6 februari 2020 kl 12.52

Media. Bara mellan 2018 och 2019 såg Aftonbladet sina annonsintäkter minska med nästan 20 procent, rapporterar Kulturnytt i P1.

Dela artikeln

Kvällstidningarna i Sverige är inne i en tuff period. Förra veckan avslöjade Dagens Media att Expressen på grund av minskande annonsintäkter blivit tvungna att införa ett nytt sparpaket på 115 miljoner kronor.

Även Aftonbladet är i knipa. Under 2019 minskade annonsintäkterna med 20 procent jämfört med året innan.

Youtubes annonsintäkter ökade under samma år med 36 procent till cirka 150 miljarder kronor.

– Det har länge varit så att dagspressen har väldigt svårt att konkurrera på annonsmarknaden med nya digitala tjänster som Facebook, Google och liknande, säger Lars Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier i Stockholm, till Kulturnytt.


Skandalen avslöjas av Riks. Mannen och hans släktingar terroriserar omgivningen – men ministern tar dem i försvar.0 Plus

Så går stöldmetoden till. Man i Stockholm tog ena kvinnan på bar gärning.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Samlas in och eldas upp – metodiskt. De ligger bakom kuppen som får lokalpolitikerna att se rött.0 

Mer från Media

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Världens mest protestantiska land. Kyrkan där vi dyrkar våra makthavare.0 

Asatroende får egen gravplats – i ovigd jord. Första gången i modern tid.0