Aftonbladets kris: Annonsintäkterna rasade med 20 procent på ett år

Publicerad 6 februari 2020 kl 12.52

Media. Bara mellan 2018 och 2019 såg Aftonbladet sina annonsintäkter minska med nästan 20 procent, rapporterar Kulturnytt i P1.

Dela artikeln

Kvällstidningarna i Sverige är inne i en tuff period. Förra veckan avslöjade Dagens Media att Expressen på grund av minskande annonsintäkter blivit tvungna att införa ett nytt sparpaket på 115 miljoner kronor.

Även Aftonbladet är i knipa. Under 2019 minskade annonsintäkterna med 20 procent jämfört med året innan.

Youtubes annonsintäkter ökade under samma år med 36 procent till cirka 150 miljarder kronor.

– Det har länge varit så att dagspressen har väldigt svårt att konkurrera på annonsmarknaden med nya digitala tjänster som Facebook, Google och liknande, säger Lars Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier i Stockholm, till Kulturnytt.


Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Går omkring och terroriserar omgivningen. Filmar själva och lägger upp på Facebook.0 Plus

Mer från Media

Massanmälningar mot Expressens rysshets

Kraftiga reaktioner på krönika.. PK-profilen Jens Liljestrand beskriver sitt hat mot vanliga ryssar och vad han vill göra med dem.0 

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Mikael Wiehe: Jag har alzheimer. Ger beskedet i Sommar i P1.0 

Mysterium omger American Eagles reklam. Modejätten pissade vänstern i ansiktet.0