Kelloggs & godheten
Kelloggs-modellen Jennifer Ellison tillsammans med några av företagets produkter.

Breitbart uppmanar till bojkott mot Kelloggs som svar på företagets annonskrig

Publicerad 1 december 2016 kl 11.34
Av Mattias Albinsson

Utrikes. Den multinationella matvarujätten Kelloggs har förklarat annonskrig mot Breitbart. Nu svarar den konservativa nyhetssajten med att uppmana sina 45 miljoner läsare att bojkotta Kelloggs.

Dela artikeln

Det var i tisdags som Kelloggs deklarerade att de inte längre tänker köpa annonser på Breitbart. Beskedet kom som ett led i en vänster­kampanj mot konservativa tidningar och nyhetssajter i syfte att påverka dessas nyhets­rapportering.

– Vi arbetar regelbundet med våra annonsköpare för att säkerställa att vår reklam inte syns på sajter som inte är i linje med våra kärnvärderingar som företag, säger Kelloggs­talesmannen Kris Charles till Bloomberg.

– Vi gick nyligen igenom listan över vilka sajter som våra annonser kan synas på och vi beslutade sluta annonsera på Breitbart.com. Vi arbetar på att ta bort våra annonser från den sidan.

Bloomberg skriver också att Breitbart anklagas för att "bryta mot hatbrotts-regler" som annons­nätverket AppNexus ställt upp och därför har även de svartlistat sajten. Bolaget har inte velat specificera hur de reglerna ser ut eller vad det är Breitbart gjort som anses bryta mot reglerna. Nyhetssajten anklagas dessutom för att sprida "falska nyheter" och "desinformation".

Bloomberg tolkar annonskriget mot Breitbart som ett svar från vänsterhåll på att Donald Trump efter sin valseger utnämnde tidigare Breitbart­redaktören Steve Bannon till topprådgivare i sitt nya kabinett. Breitbart var dessutom en viktig och troligen avgörande mediekanal som hjälpte Trump till makten.

Breitbart har valt att svara på de ekonomiska påtryckningarna genom att uppmana sina 45 miljoner läsare att bojkotta Kelloggs. I en artikel listas en lång rad produkter som företaget marknadsför.

– Kelloggs har visat sitt förakt för Breitbarts 45 miljoner läsare och för de amerikanska kärn­värderingar som de håller kära, säger Breitbarts VD Larry Solov i en kommentar.

– Att dra in sin annonsering från Breitbart är en cynisk och oamerikansk handling. Det enda vettiga svaret är att gå samman och bojkotta Kelloggs produkter i protest.

Kelloggs annonskrig påstås inte få några större ekonomiska effekter för Breitbart som skriver att de vill svara på "vänsterföretagens upptrappade krig".

Lego bojkottar Daily Mail – ger efter för kampanj som vill tysta journalister


Hela dokumentet här. Alla metoder Lärarförbundet använder för att jaga iväg sverigedemokrater.0 Plus

"Hörde mystiska ljud." Kravaller när polisen ingrep efter bisarra fyndet.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ingen misstänkt i förvar efter skjutningen mot Charlie Kirk

Mördaren fortfarande på fri fot. Inga ytterligare detaljer om gärningsmannen eller motivet har offentliggjorts.0 

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Blev värre än förväntat. "Pappaledighet", vanlig lagstiftning och irrelevanta samiska och romska verk på listan.0 

Mer från Utrikes

Video: Någon rör sig på taket – sekunden efter skottet

Är det här prickskytten?. Två män har tidigare gripits men släppts fria efter förhör.0 

Trumps påstådda Epstein-hälsning släppt

Egna versionen: "Ritade den inte".. Har varken ritat bilden eller skrivit under hälsningen, enligt Vita huset.0 

EU:s generaladvokat: Lexbase bryter mot GDPR

Tunga instansen: Svenska rättsdatabaser olagliga.. EU-domstolen är inte bunden av generaladvokatens yttrande men följer det ofta.0 

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur