Annonskriget mot Breitbart
BMW vek sig direkt för vänsterkampanjen om att inte ge annonsintäkter till "högern".

Tyska storföretag tar bort annonser från Breitbart

Publicerad 8 december 2016 kl 18.19

Media. Efter en vänsterkampanj i sociala medier har en rad tyska företag gjort gemensam sak med amerikanska Kelloggs och stoppat sin annonsering på den konservativa nyhetssajten Breitbart.

Dela artikeln

Kampanjen har gått ut på att sprida hashtaggen #KeinGeldFuerRechts, "Inga pengar till högern". På så sätt har de tyska vänsteraktivisterna försökt förmå företag att sluta annonsera i tidningar som kan uppfattas som konservativa eller invandringskritiska.

Redan nu har biltillverkaren BMW, Deutsche Telekom, mataffärskedjan Rewe, Telefonica Deutschland och restaurangkedjan Vapiano vikt sig för kampanjen och stoppat annonseringen på Breitbart.

Deutsche Telekom uppger att företaget "absolut inte tolererar diskriminerande handlingar eller uttalanden" medan Vapiano låter meddela att innehållet på Breitbart strider mot kedjans "värderingar", såsom "öppenhet och tolerans",  rapporterar AP.


Kolumn: Joakim Andersen. Sahra Wagenknecht höjer upprorsfanan mot PK-väldet och invandringen i sin nya bok.0 Plus

Beskrivs som "unikt" av försvaret. Se videon från dramatiska övningen på Östersjön.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Svindyra pjäsen äntligen på plats. Konstnären Katharina Grosse kammar hem 26 skattemiljoner på projektet.0 Plus

Mer från Media

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Wests nya musikvideo: "Nigger Heil Hitler". Stjärnan chockar på nytt.0 

Rekordmånga svenskar "läser" böcker. Majoritet läser dagligen – men även ljudböcker räknas.0