Enligt U.S. Department of Education klarade endast sju procent av eleverna i åttonde klass i Detroits kommunala skolor av att uppnå ett betyg över grundläggande nivå på ett standardtest i läsning 2011. 36 procent uppnådde grundläggande nivå eller bättre, och 57 procent presterade under grundläggande nivå.
Rapporten visar att 88 procent av eleverna var afroamerikaner, nio procent var latinos och en procent var asiater.
Inte heller gick det bättre i matematik. Endast fyra procent uppvisade ett resultat över grundläggande på standardtestet "National Assessment of Educational Progress test" 2011. Endast 25 procent av eleverna presterade på en grundläggande nivå eller bättre, och 71 procent hamnade under grundläggande nivå.
Betygsskalan delas in i "below basic", "basic", "proficient" och "advanced". Det betyder ungefär under grundläggande, grundläggande, kunnig och avancerad.
I delstaten Michigan uppnådde 32 procent ett betyg över grundläggande i läsning och 31 procent gjorde det i matematik.
Vita utgjorde 74 procent av eleverna och av dem uppnådde 36 procent betyget proficient eller advanced i läsning. Endast 11 procent av de svarta uppnådde motsvarande betyg. Bland asiater nådde dryga majoriteten, eller 54 procent motsvarande nivå.
Resultat i läsning 2011 i Michigan
Grupp
Procentandel
elever
Uppnått betyg eller högre
Basic
Proficient
Advanced
Vita
74
82
36
3
Svarta
16
54
11
-
Latinos
4
75
26
1
Asiater
3
81
54
14
Prestationsmönstret från läsningen går igen även i matematiken. Den stora skillnaden är att asiater presterar mycket bättre i matematik än i läsning och att svarta presterar sämre. Endast sju procent av de svarta klarar att skrapa ihop tillräckligt med poäng på testet för att få ihop till ett betyg över grundläggande nivå. För asiater är motsvarande siffra imponerande 63 procent.
Resultat i matematik 2011 i Michigan
Grupp
Procentandel
elever
Uppnått betyg eller högre
Basic
Proficient
Advanced
Vita
74
78
35
6
Svarta
16
34
7
-
Latinos
4
64
23
5
Asiater
3
87
63
32
I början av november skrev Fria Tider att Florida skulle införa "rasbaserade" mål i läsning och matematik.
För dem som anses vita var målet att 86 procent ska klara kraven i matematik. För latinamerikaner och afroamerikaner var motsvarande mål att 80 respektive 74 procent skulle klara kraven. I läsning var målet att 90 procent av asiaterna, 88 procent av de vita, 81 procent av latinamerikanerna och 74 procent av afroamerikanerna skulle klara färdighetsmålet.
Vi måste vara realistiska, sammanfattade en beslutsfattare i Florida.